Województwo Pomorskie rozstrzygnęło przetarg na realizację przewozów na części linii kolejowych w okresie od grudnia 2013 r. do grudnia 2014 r. Mimo iż oferta złożona przez Przewozy Regionalne była wyższa od kosztorysu zatwierdzonego przez Zarząd Województwa Pomorskiego, samorządowcy zapewniają, że nie wpłynie to na pogorszenie oferty.
Przetarg podzielony był na dwa zadania: w jednym jedyną ofertę złożyły Przewozy Regionalne, w drugim Arriva. Zadanie, w którym jedynym oferentem były PR, dotyczy realizacji przewozów na następujących trasach granica województw – Gardeja – Malbork (z opcjonalnym odcinkiem Malbork – Trójmiasto), gr. województwa – Smętowo – Tczew – Gdynia i Gdynia – Malbork – gr. województw – Elbląg/Iława/Olsztyn oraz realizacja przewozów międzyregionalnych w relacjach Gdynia – Bydgoszcz (1 para pociągów), Gdynia – Elbląg (5 par) i Gdynia – Olsztyn (1 para). Zadanie, w którym jedyną ofertę złożyła Arriva, dotyczy realizacji przewozów na odcinkach Chojnice – granica województw (kierunek Tuchola) i Czersk – Szlachta – granica województw (kierunek Laskowice Pom./Wierzchucin).
Oferta cenowa PR opiewała na 30,96 mln zł, natomiast kosztorys województwa został założony na poziomie 28,20 mln zł. Arriva zmieściła się w kosztorysie: złożyła cenę ofertową 2,47 mln zł, przy kosztorysie 2,5 mln zł.
Na pytanie, czy decyzja o rozstrzygnięciu przetargu, a zatem – o podpisaniu z PR umowy na kwotę większą niż zakładał kosztorys, oznaczać może uszczuplenie oferty przewozowej, czy też samorząd wojewódzki wyasygnuje jednak dodatkowe środki, Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, odpowiedziała: - Nie przewidujemy ograniczeń połączeń w związku z koniecznością zwiększenia środków na realizację tego zadania.
Przypomnijmy, iż zadanie to jest przedmiotem kontrowersji, zważywszy na fakt, że władze województwa umieściły w jednym zadaniu przetargowym realizację przewozów na niezelektryfikowanym odcinku Malbork – Kwidzyn – Gardeja – granica województw, razem z odcinkami zelektryfikowanymi. Taki zapis de facto wyeliminował z tej części przetargu Arrivę, realizującą przewozy na trasie Malbork – granica woj. – Grudziądz od 2009 r. Kontrowersja jest tym większa, że do tej pory trasa Malbork – granica województw była oddzielnym zadaniem przetargowym. Arriva bezskutecznie wnioskowała o zmianę zapisów przetargowych, a strona samorządowa uzasadniała brak zgody na zmianę zapisów „dbałością o spójność komunikacyjną województwa”.